Om du vill profilera ditt företag som ett hållbart företag som värnar miljön, kan det vara en bra idé att låta installera solceller för företag på dina tak.
Under de senaste två åren har våra svenska företag drabbats av allt högre kostnader för elektricitet. De bakomliggande orsakerna till detta är flera och våra politiker gör allt för att skylla utvecklingen på varandra. En sak är dock de flesta ense om och det är att vi måste göra oss oberoende av fossila energislag.
Vi kan dagligen mötas av reklam, där ett företags omtanke om miljön understryks. Budskapen kan ibland karaktäriseras som snömos och företagens verkliga åtgärder kan vara svåra att begripa. En sak är dock klar. Om ett företag installerar solceller på sina tak är det ett kvitto på att bolaget arbetar i framkant.
Ditt företag jobbar med att förädla närodlade jordbruksprodukter och frukter. Företaget producerar saft och sylt och fyller flaskor och burkar med allehanda godsaker i vackra kulörer. Tillverkningsprocessen kräver dock mängder av elektricitet och hittills har den inte varit närodlad. Vid ett ledningsgruppsmöte begär företagets marknadsföringschef ordet. “Vi måste profilera oss som ett företag som värnar miljön och använder fossilfria energislag”.
Din tekniska chef nappar på förslaget och föreslår att bolaget ska installera solceller för företag på fabrikens tak. “Våra tak kommer att glänsa och ingen kommer att missa att vi jobbar miljösmart”, säger han. Ett bra förslag tycker du och inser att solcellerna inte bara har reklamvärde utan också leder till lägre energikostnader.